بررسی کامل مزایا و معایب بازسازی و نوسازی خانه

اگر قصد دارید عملیات بازسازی و نوسازی خانه را در انجام دهید، بهتر است در ابتدا با مزایا و معایب آن آشنا شوید و سپس اقدام نمایید. برای بررسی کامل مزایا و معایب بازسازی و نوسازی خانه، تا پایان مقاله گروه مهندسی صدر سازه، با ما همراه باشید. بازسازی و نوسازی خانه، اقداماتی برای تعمیرات و اصلاح مشکلات بخش‌هایی از خانه یا ایجاد یک تغییر به صورت کلی و جزئی میباشد که به علت حساسیت بالای این اقدامات، باید زیر نظر کارشناس و تیم ساختمان سازی مجرب انجام شود. به اقداماتی که برای تعمیرات جزئی، تغییر دکوراسیون داخلی به منظور زیبا سازی و مدرن سازی خانه، ایجاد تنوع و عدم یکنواختی و …، انجام میگیرد نوسازی یا بازسازی دکوراسیون میگویند، و به اقداماتی که برای تعمیرات کلی، کف سازی، زیر ساخت، تاسیسات، لوله کشی …، به منظور افزایش مقاومت و استحکام در برابر حوادث محیطی، بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان انجام میگیرد، بازسازی زیر ساخت ساختمان، میگویند. در نوسازی ساختمان، ساختار کلی و اسکلت سازی تغییری نمیکند اما در بازسازی ساختمان ، قالب کلی دچار تغییرات میشود.

دلایل بازسازی و نوسازی ساختمان

ساختمان‌ها، پس از گذشت چند سال دچار مشکلات و فرسودگی میشوند که باید برای حل آنها اقدام کرد. اگر اقدام به بازسازی و نوسازی ساختمان به موقع انجام نگردد، با مشکلات بزرگ تر و پر هزینه تر مواجه میشوید. یا زمانی که به علت هزینه بالای خرید خانه، خانه قدیمی و کلنگی میخرید، برای زندگی در آن نیاز به بازسازی بخش‌هایی از خانه را دارید. گاهی در برابر حوادث محیطی پیش آمده، مانند: زلزله، سیل و …، ساختمان دچار مشکلات و ترک‌هایی میشود که نیاز به بازسازی دارد. حتی امکان دارد گاهی با مشکلاتی، مانند: ترکیدن لوله‌ها و مشکلات تاسیسات روبرو شوید که نیاز به بازسازی عمیق و در بخشی از موارد، تخریب و نوسازی مجدد دارید. گاهی هم تنها برای زیباسازی و ایجاد تنوع، بخش‌هایی از خانه را مورد نوسازی و بازسازی قرار میدهید و با جدیدترین ایده‌ها و متدهای روز دنیا، تغییرات لازم را برای مدرن کردن خانه انجام میدهید. بعضی از افراد قصد فروش ساختمان را دارند که میخواهند با نوسازی و بازسازی آن، سود بیشتری در معامله به دست بیاورند. تغییر کاربری ساختمان به منظور تبدیل ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری به یکدیگر، از دیگر دلایل انجام عملیات نوسازی و بازسازی میباشد.

مزایا و معایب بازسازی و نوسازی ساختمان چیست؟

انجام عملیات نوسازی و بازسازی ساختمان، دارای مزایا و معایبی میباشد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار میدهیم:
مزایای بازسازی و نوسازی ساختمان
عدم اتلاف انرژی: با پیشرفت تکنولوژی و مدرن شدن تجهیزات، شاهد جایگزینی تجهیزاتی با صرفه جویی در مصرف انرژی و عدم اتلاف آن هستیم که از جمله آنها میتوان به سقف‌های عایق حرارت، پنجره‌های دوجداره که عایق حرارت و صوت هستند، کفپوش‌هایی که عملکرد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را بهبود میبخشند و … اشاره کرد. همچنین تجهیزات پیشرفته امروزی، ظاهری زیبا تر و مدرن تر به نسبت تجهیزات قبلی دارند.
زیباسازی ظاهر جدید: با به کار بردن اصول ساختمان سازی، مانند: اصول رنگ شناسی، تناسب، مقیاس، نورپردازی و… میتوانید ظاهری جدید و مدرن به ساختمان ببخشید.
تغییر بخش‌های خانه: با بازسازی ساختمان، میتوانید دیوارها را تخریب و جابجا کنید. بدین صورت که میتوانید تعداد اتاق‌ها را کم کرده و به ابعاد پذیرایی اضافه کنید، تعداد اتاق خواب‌ها را زیاد کنید، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را کوچک یا بزرگ کنید و اقدامات دیگری از این قبیل انجام دهید.
بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان: از آنجایی که ساختمان پس از مدت چند سال کیفیت اولیه خود را از دست میدهد، بهتر است در عملیات بازسازی و نوسازی ساختمان، از مصالح با کیفیت استفاده شود و نکات ایمنی ساخت، رعایت شود تا ساختمانی مستحکم با مقاومت بالا در برابر حوادث محیطی بنا شود.
افزایش ارزش مالی: با نوسازی و بازسازی ساختمان، تغییرات جزئی و کلی در زیر ساخت و دکوراسیون به وجود می‌آید که بر سرعت فروش خانه و قیمت آن، اثر مستقیمی میگذارد و میتوان یک خانه قدیمی را با بازسازی و نوسازی، به قیمت یک خانه نوساز فروخت. همچنین بازسازی و نوسازی ساختمان که باعث: صرفه جویی مصرف انرژی، مدرن سازی، بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان میشود، ارزش مالی ملک را بالا میبرد.

معایب بازسازی و نوسازی ساختمان

ایمن سازی: بازسازی و نوسازی ساختمان، اگر زیر نظر متخصص و کارشناس انجام نگردد، ممکن است با مشکلات بزرگتر و عمیق‌تر مواجه شوید که باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی میشود. ایجاد مشکلات زیرسازی در ساختمان باعث پرداخت هزینه بیشتر و اتمام پروژه در زمان طولانی‌تری میشود.
سودمند بودن فروش به جای بازسازی و نوسازی ساختمان: مثلاً خانه‌های ویلایی که دارای مجوز ساخت زیر بنا میباشند، بهتر است به افراد سرمایه گذاری که قصد ساخت ساختمان‌های چند طبقه دارند، فروخته شوند؛ چون بازسازی و نوسازی این خانه‌ها ارزش مالی ساختمان را بالا نمیبرند و عملکرد بیهوده‌ای هستند. همچنین میتوان گفت این ساختمان‌ها، تنها زمین‌های با ارزشی دارد. یا بازسازی خانه‌هایی که در طرح شهرداری قرار دارند و ملزم به عقب‌ نشینی و تخریب هستند، اقدامی بیهوده میباشد؛ چرا که به زودی مجبور میشوید خانه را تخلیه کنید. ارزش مالی خانه‌های بدون ایراد و دارای نمای زیبا که بازسازی میشوند، با خانه قدیمی بدون بازسازی، یکسان میباشد.
دردسر بالای بازسازی و نوسازی: بازسازی و نوسازی ساختمان‌هایی که با نارضایتی همسایگان برای ساخت و ساز مواجه هستند، مشکل ساز میشود. یا ساختمان‌هایی که میخواهند تغییر کاربری دهند و شهرداری مجوز صادر نمیکند، دارای روندهای قانونی و حقوقی طولانی مدتی میباشند. بعضی از ساختمان‌ها هم هستند به زیرسازی اساسی نیاز دارند؛ چرا که به علت قدمت بالایی که دارند دارای مشکلات زیادی در زیرسازی و تاسیسات میباشند که با تعمیر یک بخش از آنها، بخش دیگری دچار مشکل میشود.
نداشتن بودجه کافی: اگر بودجه کافی برای نوسازی و بازسازی ساختمان ندارید با مشکلاتی مانند عقب افتادن حقوق کارگران، عدم توان خرید مصالح با کیفیت، طولانی شدن زمان اتمام پروژه و عدم رضایت در طرح نهایی، مواجه میشوید.
عدم حضور مهندس ناظر: حضور مهندس ناظری که دارای پروانه ساختمانی باشد، میتواند باعث پیشبرد صحیح و ایمن بازسازی و نوسازی ساختمان شود. عدم حضور مهندس ناظر، میتواند باعث به وجود آمدن خسارات شدیدی شود.

سخن پایانی

بازسازی و نوسازی ساختمان، دارای معایب و مزایایی است که آنها را بررسی کردیم. اکنون شما میتوانید تصمیم بگیرید که بازسازی و نوسازی ساختمان برای شما مناسب میباشد یا خیر. همانگونه که مشاهده کردید مزایای بازسازی و نوسازی ساختمان بسیار بیشتر از معایب آن میباشد. اگر قصد بازسازی و نوسازی ساختمان را دارید، میتوانید از گروه مهندسی صدر سازه، راهنمایی و مشورت بگیرید و بازسازی و نوسازی ساختمان خود را به آنها بسپارید. با مراجعه به وبسایت صدر سازه میتوانید اطلاعات لازم را به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه