تأثیر قیمت مصالح ساختمانی در بازسازی خانه

قیمت مصالح ساختمانی در بازسازی خانه

روش محاسبه تأثیر قیمت مصالح ساختمانی در نوسازی ساختمان به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. مثلاً در بحث متراژ، هزینه بازسازی خانه به ازای یک‌متر مربع اعلام خواهد شد. اما برای تعیین قیمت بازسازی خانه به روش‌های گوناگون  معمولاً طراحان ساخت‌وساز، صرف نظر از نوع کارشان، برای بازسازی فضاهای قدیمی در خانه مانند سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و … قیمت خرید مصالح را بعد از بازدید اعلام می‌کنند.

برخی در هنگام محاسبه قیمت مصالح ساختمانی تعداد روزها و میزان دستمزد کارگران را در نظر می‌گیرند. علاوه بر این عوامل مواردی دیگری همچون قیمت خود مصالح نیز در این عامل تأثیرگذار است. همچنین تعداد واحد‌های ساختمان و میزان بازسازی در قیمت‌ نوسازی ساختمان تأثیرگذارند.

 

تأثیر قیمت مصالح ساختمانی در بازسازی خانه

 

عوامل مؤثر بر قیمت مصالح بازسازی ساختمان

 هدف از بازسازی ساختمان، ممکن است متفاوت باشد. برخی برای فروش یا اجاره و برخی برای تغییر دکوراسیون این کار را انجام می‌دهند. تعیین هدف نوع خدمات و متریال به کار رفته در نوسازی ساختمان و بازسازی خانه قدیمی را تعیین می‌کند. به همین دلیل تعیین سقف قیمت بازسازی ساختمان غیرممکن خواهد بود. برای نمونه هزینه بازسازی ساختمان قدیمی با توجه به نوع لوله‌کشی، زیرسازی و برق‌کشی آن بسیار بیشتر از ساخت یک منزل جدید است. از طرفی اگر بودجه شما کم است باید تغییرات کمتری را اعمال کنید تا در میانه کار با کمبود بودجه مواجه نشوید.

هزینه تخریب خانه قدیمی

در فرآیند نوسازی ساختمان باید فضاهای اضافی را تخریب کنید. به همین جهت ممکن است دیوار،‌ سقف، کفپوش و دیگر مواردی را که کهنه شده و یا قابل استفاده نیست تخریب و مجدداً بازسازی یا تغییر دکور دهید. بنابراین قبل از اقدام به تخریب بهتر است نسبت به اجرای نوسازی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده و با برنامه‌ای که ریخته‌اید کار ساخت را پیش ببرید. عدم برنامه‌ریزی بر قیمت نوسازی و تخریب ساختمان تأثیرگذار بوده و احتمال دوباره کاری را افزایش خواهد داد.

مثلاً هزینه تخریب دیوار آجری ممکن است بین ۴۰ هزار تا ۸۰ هزارتومان به ازای یک متر مربع باشد. و یا قیمت تخریب دیوار بتنی بین صدهزار تا دویست هزارتومان تومان، اگر طبق برنامه پیش نروید این قیمت‌ها بر روند بازسازی ساختمان تأثیرگذار خواهند بود.

قیمت بازسازی برخی قسمت‌های ساختمان

آشپزخانه‌

آشپزخانه نقش مهمی در بازسازی ساختمان دارد. امروزه با روی‌کار آمدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برخی از زنان خانه‌دار و مردان نحوه تهیه غذاهای خانگی را توسط این شبکه‌ها به تصویر می‌کشند. به همین جهت برای این افراد بسیار اهمیت دارد که آشپزخانه زیبا و مدرنی داشته باشند. همچنین برخی از افراد بازسازی ساختمان را تنها به آشپزخانه خلاصه کرده و با نصب کاشی‌ها، کابینت‌ها، سینک و تغییر دکوراسیون داخلی فضای آشپزخانه نوسازی می‌کنند.

به همین منظور باید قبل از شروع هرگونه فعالیتی برای نوسازی ساختمان و بازسازی خانه قدیمی و به‌خصوص آشپزخانه، از زیرسازی کفپوش و لوله‌ها اطمینان حاصل نمایید و بودجه خود را با کارایی آشپزخانه مطابقت دهید تا پس از ساخت مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

کابینت آشپزخانه

بیشترین کارکرد و اشغال فضای آشپزخانه توسط کابینت‌ها انجام می‌شود. طراحی و ساخت کابینت از پرهزینه‌ترین بخش‌های نوسازی ساختمان است. در بازار ایران سه نوع جنس ام‌دی‌اف، هایگلاس و ممبران برای ساخت کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار گرفته و  قیمت آنها بر اساس روز و میزان متریال به‌کار رفته در آشپزخانه تعیین می‌شود.

البته برای کاهش هزینه‎ نوسازی آشپزخانه می‌توان از کابینت‌های‌ آماده یا دست‌دوم استفاده کرد. البته برای شیک بودن دکوراسیون خانه این مورد پیشنهاد نمی‌شود. همچنین می‌توانید با تعمیر کابینت‌ها تغییرات چشمگیری را در آشپزخانه ایجاد کنید.

بازسازی دیوار و سقف

معمولاً برای فضای بین کابینت‌ها از کاش استفاده می‌کنند. همچنین برای نوسازی سقف ساختمان و آشپزخانه، رنگ روغن گزینه مناسبی خواهد بود. در بسیاری از پروژه‌های نوسازی ساختمان رنگ‌های آبی آسمانی با زرد برای سقف آشپزخانه‌ و سرویس‌‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

همچنین نصب کف‌پوش‌های سرامیکی و پی‌وی‌سی یکی از بهترین راه‌ها برای نوسازی کف آشپزخانه خواهد بود. البته برای کف اتاق و یا سالن بهتر است از پارکت چوبی استفاده شود. زیرا هم عایق خوبی بوده و هم علاوه بر زیبایی با اکثر متریال‌های دکوراسیون مطابقت دارد. قیمت نوسازی کف ودیوار اتاق یا آشپزخانه با توجه به نوع زیرسازی و قیمت مصالح به کار رفته متفاوت خواهد بود.

بازسازی در و پنجره

برای ساختمان و واحدهایی که در کنار خیابان هستند پنجره‌های دوجداره و همچنین پنجره‌های چوبی گزینه خوبی برای عایق صدا خواهند بود. شاید هزینه این مصالح نسبت به دیگر متریال‌ها بیشتر باشد اما با گذشت زمان متوجه به‌صرفه‌بودن آن خواهید شد. این کار به آرامشتان بسیار کمک خواهد کرد.

قیمت نصب پنجره در حدود ۱۰ تا ۱۵% هزینه خود پنجره است. همچنین برای نوسازی ساختمان و پنجره‌ها، می‌توانید از پنجره‌های آلومینیومی استفاده نمایید. در مورد درب‌ها نیز همین نکات صدق می‌کند. قیمت درب‌های آلومینیومی بر حسب میزان وزن آلومینیوم بوده و دستمزد نصب آن نیز متغیر خواهد بود.

نوسازی اتاق‌ها

در نوسازی ساختمان و بازسازی خانه قدیمی آخرین مرحله بازسازی اتاق‌ها است. چون اتاق‌ها در معرض دید نبوده و معمولاً تعداد نفرات کمتری به اتاق‌ها رفته و وقتشان را در آن می‌گذرانند. بهتر است برای کنترل هزینه‌ها در بازسازی ساختمان از رنگ‌های مناسب یا کاغذ دیواری شیک استفاده کنید.

همچنین اگر مشکل بودجه ندارید، استفاده از پانل‌های پیش‌ساخته برای دیوار یا پلی‌یورتان‌ها گزینه مناسبی خواهد بود. برای کف ساختمان نیز می‌توانید از کفپوش‌های سنگی، سرامیک‌ها، لمینت‌ها و پارکت چوبی استفاده نمایید. قیمت این محصولات نیز متفاوت بوده و با توجه به نوع متریال مشخص خواهد شد. استفاد از این محصولات در زمان شما بسیار صرفه‌جویی خواهد کرد.

مدیریت هزینه‎‌ بازسازی ساختمان

در مطالب قبلی برخی از هزینه‌ها و متریال‌های بازسازی ساختمان را خدمتتان عرض کردیم. به‌طور قطع می‌توان با توجه به میزان بودجه و هدف با برنامه‌ریزی مناسب بازسازی ساختمان را شروع کرد. پیشنهاد می‌شود به دنبال کاهش هزینه‌ها نباشید. چیزی که مهم است مدیریت و کنترل هزینه‌هاست تا شما را برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب همراهی کند.

بهتر است مدیریت بازسازی ساختمان و همچنین مدیریت هزینه‌ها را به یک متخصص یا طراح بسپارید؛ زیرا هماهنگی با فرایند خرید مصالح مختلف و همچنین مدیریت استادکاران و … می‌تواند زمان و انرژي زیادی از شما بگیرد. پیشنهاد می‌شود در صورت نبود زمان کافی، متخصصانی را استخدام کنید که به صورت گروهی وظایفی چون نظارت، هماهنگی و مشاوره را برعهده دارند.

این متخصصان مهارت، دقت و تجربه زیادی دارند. افراد غیرمتخصص ممکن است با اجرای غیراصولی شما را مجبور کنند تا دوباره به بازسازی ساختمان و بازسازی خانه قدیمی تان فکر کنید.

نکته: بهتر است بیشتر از هزینه‌های احتمالی، برای قیمت مصالح بازسازی ساختمان، بودجه کنار بگذارید؛ زیرا در زمان نوسازی ساختمان به مواردی برخورد خواهید کرد قابل پیش‌بینی نبوده‌اند.

 

هزینه‎‌ بازسازی ساختمان

 

هزینه‌های پس از بازسازی ساختمان

هزینه بازسازی و نوسازی ساختمان فقط به ساخت ختم نمی‌شود. نیاز است تا برای سکونت، اجاره یا فروشش ساختمان و برای کارهایی مانند نظافت، اسباب‌کشی، شست‌وشو و … مقدار پولی را کنار بگذارید.

جمع‌بندی

قطعاً بازسازی ساختمان روی قیمت آن تاثیرگذار است. نوسازی ساختمان و تغییر دکوراسیون ارزش ملک شما را افزایش خواهد داد. به همین جهت مهم است تا با دقت بیشتری به بازسازی خانه قدیمی پرداخته و ارزش آن را حفظ کرده یا بالا ببرید.

قبل از بازسازی خانه‌های فرسوده یا تغییر دکوراسیون منزل باید سه پرسش مهم زیر را در نظر داشته باشید و از خود بپرسید که:

ساختمان شما قبل از بازسازی چقدر می‌ارزد؟

برای بازسازی ساختمان خود چقدر باید بودجه در نظر بگیرید؟

آیا ارزش ساختمان شما بعد از بازسازی افزایش خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه