بازسازی خانه یا تخریب؟

امروز قصد داریم مقاله ای تهیه کنیم که بفهمیم بازسازی خانه بهتر است یا تخریب آن. اگر بین تخریب و بازسازی خانه مردد هستید، بهتر است تا پایان مقاله بازسازی خانه یا تخریب، با گروه مهندسی صدر سازه همراه باشید. بازسازی ساختمان، به معنای تغییرات عمیقی روی خانه میباشد که شامل تعمیرات و تغییرات طراحی دکوراسیون داخلی فضای خانه میشود؛ یعنی بدون اینکه قالب ساختمان و اسکلت بندی آن دچار تغییراتی شود، تعمیرات انجام میگیرند. بازسازی ساختمان به منظور تعمیر مشکلات به وجود آمده در سازه ها و محیط های مختلف خانه میباشد که باعث بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان میگردد. اما گاهی شاهد خرابی های بیش از حد در ساختمان هستیم که با تعمیرات و بازسازی قابل حل نیستند. در این صورت تنها راهی که داریم تخریب ساختمان و ساخت مجدد آن میباشد که به آن نوسازی ساختمان میگویند. در تخریب و نوسازی ساختمان، شاهد تغییرات در اسکلت بندی و ساختار کلی قالب بندی ساختمان هستیم که برای انجام آن نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری داریم. تخریب و نوسازی ساختمان، شامل هزینه تخریب و نوسازی مجدد خانه میشود و میتوان گفت هزینه بسیار بیشتری نسبت به بازسازی و تعمیرات جزئی خانه دارد. در ادامه بازسازی ساختمان و نوسازی ساختمان را بررسی میکنیم تا بفهمیم در چه مواقعی نیاز به بازسازی ساختمان و در چه مواقعی نیاز به تخریب و نوسازی ساختمان میباشد.

بازسازی ساختمان و مراحل آن

بازسازی ساختمان، به معنای اصلاح کردن بخشی یا بخش هایی از ساختمان یا تعمیر بخش های آسیب دیده میباشد که بدون اینکه نیازی به تخریب ساختمان باشد، بازسازی ساختمان انجام میشود.‌ بازسازی ساختمان، به منظور زیباسازی، نو و مدرن کردن، ایجاد تنوع، تغییر دکوراسیون داخلی، بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان، صورت میگیرد. بازسازی ساختمان شامل مراحلی است که انجام آنها دارای حساسیت بالایی میباشد و نیاز به دقت و توجه کافی دارد که بهتر است زیر نظر متخصص و پیمانکار مجرب انجام گردد. در ادامه مراحل بازسازی ساختمان را بررسی میکنیم: برای بازسازی خانه در ابتدا نیاز به نظر و مشورت یک کارشناس یا متخصص داریم که باید از خانه دیدن کند. با نظر کارشناس میتوانید یک لیست تهیه کنید که اولویت بندی های شما را برای اصلاح و تعمیرات بخش های مختلف خانه، مشخص کند. در مرحله بعدی بهتر است بودجه خود را تعیین کنید و طبق تخمین قیمتی که کارشناس به شما میدهد، اولویت های بازسازی را انتخاب کنید. پس از آن، کارشناس موظف است که تغییراتی که میخواهید در خانه اعمال کنید را بصورت سه بعدی روی سیستم برای شما طراحی کند. اکنون شما میتوانید اصلاحاتی که میخواهید را در طرح بازسازی اعمال کرده و کارشناس، طراحی پروژه را انجام دهد. کشیدن نقشه پروژه بازسازی و برنامه ریزی برای اجرای آن، مرحله بعدی میباشد که توسط کارشناس انجام میگیرد. در آخر، پروژه بازسازی استارت خورده و زیر نظر طراح پروژه و تیم حرفه‌ ای ساختمان سازی، انجام میشود.

تخریب و نوسازی ساختمان و مراحل آن

تخریب و نوسازی ساختمان، زمانی انجام میگیرد که ساختمان شما، آنقدر فرسوده و دارای مشکلات فراوان باشد که امکان بازسازی و تعمیرات در آن وجود نداشته باشد. یا زمانی که طبق نظر یک کارشناس بفهمید که بازسازی ساختمان شما مدت زمان زیادی کارایی ندارد و به زودی ملزم به بازسازی مجدد میشوید؛ مثلا در خانه های قدیمی که طول عمر ساختمان، قدمت بالایی دارد، بازسازی و تعمیرات خانه عملکردی بیهوده می باشد‌. در ادامه مراحل نوسازی ساختمان را بررسی میکنیم: مانند عملیات بازسازی، عملیات تخریب و نوسازی نیز نیاز به دقت و توجه بالایی دارد که بهتر است زیر نظر کارشناس انجام گردد. برای انجام عملیات تخریب و نوسازی ساختمان، در ابتدا باید ساختمان به طور کامل تخریب شود و مصالح تخریب شده را به طور کامل از زمین خارج کرد. تخریب ساختمان به منظور فضاسازی برای ساخت مجدد خانه میباشد. پس از تخریب ساختمان، با یک زمین خالی مواجه هستیم که قرار است ساختمان سازی در آن انجام گردد. ابتدا باید مجوز ساخت را از شهرداری اخذ کنید و رضایت ساخت و ساز را از همسایه ها بگیرید. پس از آن باید نقشه ساختمان توسط معمار طراحی شود و برنامه ریزی اجرای آن صورت گیرد. پس از کسب مجوز، نوسازی و ساختمان سازی زیر نظر کارشناسان و تیم حرفه‌ ای ساختمان سازی آغاز میگردد.

حال میخواهیم ببینیم بازسازی بهتر است یا تخریب؟؟ اولین نکته که برای افراد اهمیت دارد هزینه نهایی میباشد. هزینه نهایی عملیات بازسازی، بنابر میزان تغییرات، متراژ و مساحت، مصالح به کار برده شده، هزینه طراحی سه بعدی و دستمزد کارشناس و تیم ساختمان سازی، تعیین میگردد، اما هزینه نهایی تخریب و نوسازی خانه، شامل هزینه تخریب خانه بصورت کامل، اخذ مجوز شهرداری، طراحی پروژه ساختمان سازی، مصالح به کار برده شده، انجام ساختمان سازی، دستمزد کارشناس و تیم ساختمان سازی و .‌‌..، میباشد. به طور قطع، هزینه تخریب و نوسازی ساختمان از بازسازی آن بیشتر میباشد. اگر قصد بازسازی و نوسازی ساختمان، فروش آن باشد، باید به نکات قانونی آن دقت کرد و سپس عملیات بازسازی یا نوسازی ساختمان را انجام داد. نکاتی مانند اینکه اگر بعد از تخریب ساختمان، مجبور به عقب نشینی زمین شویم، بخشی از متراژ خانه را به خیابان داده ایم. عقب نشینی زمین تنها با تخریب و نوسازی ساختمان انجام میگردد؛ یعنی اگر عقب نشینی لازم باشد، خانه های ساخته شده در گذشته را شامل نمیشود. از دیگر نکات قانونی پس از تخریب ساختمان، مجوز ساخت زیر بنا میباشد که به منظور ساخت خانه در مساحت بیشتر و چندین طبقه میباشد؛ مثلا بعضی از افراد میخواهند هزینه تخریب و نوسازی را با فروش خانه ساخته شده به دست بیاورند و میخواهند بدانند که ساختمان، چند طبقه مجوز ساخت دارد و آیا ساخت و ساز سودمند و به صرفه است یا خیر. تخمین قیمت فروش خانه پس از بازسازی یا تخریب و نوسازی، از دیگر اقداماتی است که نشان میدهد بازسازی بهتر است یا تخریب و نوسازی. گاهی تنها با بازسازی ساختمان بدون نیاز به تخریب و نوسازی، میتوان سود خوبی از فروش خانه به دست آورد. در بعضی از مناطق، مجوز برای تخریب و نوسازی خانه ها داده نمیشود. بعضی از خانه ها آنقدر قدیمی و فرسوده هستند که امکان دارد اصلاً اجازه بازسازی به آنها داده نشود و تنها راه آن تخریب و نوسازی باشد، یا هزینه بازسازی ساختمان آنقدر بالا باشد که بهتر است تخریب و نوسازی ساختمان انجام گیرد یا خانه جدید خریداری شود. با در نظر گرفتن شرایطی که گفته شد، میتوان تشخیص داد که بازسازی بهتر است یا تخریب.

سخن پایانی

در این مقاله، به سوال بازسازی بهتر است یا تخریب و نوسازی ساختمان، پاسخ دادیم. حال اگر قصد بازسازی ساختمان یا تخریب و نوسازی آن را دارید، گروه مهندسی صدر سازه، شما را در این زمینه همراهی میکند. این گروه مهندسی، بازسازی یا تخریب و نوسازی را به بهترین شکل و با مصالح ساختمانی با کیفیت انجام میدهد. میتوانید با مراجعه به وبسایت صدر سازه، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه