آشنایی با مراحل بازسازی خانه

بازسازی خانه، عملیاتی در ساختمان سازی است ‌که مراحل آن باید بصورت دقیق، توسط تیم حرفه ای انجام گردد. برای آشنایی با مراحل بازسازی خانه، میتوانید این مقاله را مطالعه نمایید. بازسازی ساختمان، به مجموعه اقداماتی گفته میشود که به منظور بهبود کیفیت و افزایش طول عمر ساختمان انجام میگردد. بازسازی به دو صورت انجام میگیرد. اگر تغییرات به صورت جزئی اعمال شود بدون آنکه ساختار کلی و قالب بندی ساختمان دچار تغییر شود و تنها دکوراسیون داخلی خانه، به منظور عدم یکنواختی و تکراری شدن محیط خانه، زیباسازی و ایجاد تنوع، با جدیدترین متدهای روز داخلی و خارجی تغییر کند، بازسازی دکوراسیون نامیده میشود. این نوع بازسازی در زمان کوتاهی انجام میگیرد و به هزینه کمی نیاز دارد. نوع دیگر بازسازی، تغییراتی بصورت کلی روی خانه اعمال میکند و در مواردی باعث تغییر اسکلت بندی ساختمان میشود. اگر تغییرات بصورتی باشد که اسکلت بندی ساختمان و ساختار کلی آن تغییر کند، نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری است که باید مراحل قانونی آن طی شود. این نوع بازسازی که بازسازی زیر ساخت بنا نامیده میشود، گاهی با تخریب و نوسازی ساختمان آن همراه است. بازسازی زیر ساخت بنا، به منظور استحکام بخشیدن به ساختمان در برابر حوادث محیطی انجام میگیرد. در کل بازسازی ساختمان،ِ زمانی لازم میشود که ساختمان دچار فرسودگی و مشکلاتی شده است که نیاز به تعمیر دارد، یا ساختمان تغییر کاربری داده است، یا به منظور فروش خانه برای سود بیشتر فروش، بازسازی میشود.

شرح مراحل بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان، عملیات حساسی است که نیاز به دقت کافی دارد. برای انجام بازسازی ساختمان، بهتر است یک مهندس ناظر دائماً روی کار نظارت داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید و کار بصورت درست پیش برود؛ چرا که ایجاد مشکل در عملیات بازسازی ساختمان، هزینه های اضافی و بیشتر شدن زمان انجام پروژه بازسازی را به همراه دارد. بازسازی ساختمان دارای مراحلی است که برای انجام صحیح بازسازی، باید بصورت کامل اجرا گردد‌. در ادامه مراحل بازسازی ساختمان را بصورت کامل بررسی خواهیم کرد:
تعیین نوع بازسازی: همانطور که گفتیم بازسازی در دو نوع انجام‌ میگیرد، بازسازی دکوراسیون و بازسازی زیر ساخت بنا. ابتدا باید مشخص کنید که بنابر نیاز ساختمان و مشکلات آن، میخواهید کدام نوع بازسازی را انجام دهید. برای مثال اگر میخواید بازسازی زیر ساخت بنا را انجام دهید، باید برای گرفتن مجوز اقدام نمایید.
تهیه لیست اولویت بندی: بنابر انتخاب نوع بازسازی، باید سازه ها و مکان هایی که نیاز به بازسازی دارند را اولویت بندی کنید. مثلا اگر قصد بازسازی دکوراسیون را دارید، میتوانید بین رنگ آمیزی دیوارها، نصب کفپوش، تعویض شیرآلات و …، اولویت بندی لازم را بر اساس نیاز و مشکلات آنها انجام دهید. اگر بازسازی و اصلاح ایرادات در زمان لازم انجام نگردد، به مشکلات بزرگتری تبدیل میشوند و به هزینه بیشتری برای تعمیر نیاز دارند.
متخصص یا کارشناس بازسازی: پس از تهیه لیست اولویت، بهتر است با یک متخصص و کارشناس بازسازی مشورت کنید. کارشناس بازسازی پس از بازدید از خانه، میتواند قیمت حدودی و زمان مورد نیاز برای بازسازی ساختمان را به شما بگوید. متخصص بازسازی میتواند با گروه مهندسی و پیمانکاران قرارداد ببندد و کار بازسازی ساختمان را انجام دهد، یا شما میتوانید بصورت جداگانه با متخصص بازسازی و گروه مهندسی قرارداد ببندید.
بودجه بندی: بودجه بندی به این صورت است که شما پس از تهیه لیست اولویت ها و تخمین قیمت آنها توسط یک متخصص بازسازی، طبق بودجه ای که دارید، از لیست اولویت ها، بازسازی سازه ها و مکان های لازم را انتخاب میکنید. هزینه نهایی بازسازی ساختمان، بنابر عواملی، مانند: متراژ ساختمان، مساحت ساختمان، دستمزد کارشناس، مصالح و متریال ساختمانی مورد استفاده، دستمزد پیمانکاران و …، تعیین میگردد.
ایده بازسازی و طراحی: در این مرحله که جزئیات پروژه بازسازی تعیین شده است، نوبت به پیاده کردن ایده بازسازی و طراحی آن میرسد. بدین صورت که شما ایده هایی که در ذهن دارید یا ایده هایی که قبلاً اجرا شده‌ اند را به یک مهندس طراح میدهید. طراح، ایده و طرح شما را بصورت سه بعدی روی کامپیوتر نمایش میدهد. حال شما میتوانید تغییرات لازم را در آن اعمال نمایید تا پس از بازسازی با مشکل مواجه نشوید. پس از انتخاب ایده، طرح روی نقشه پیاده میشود و طرح پروژه بازسازی ساختمان مشخص میشود.
اخذ مجوز شهرداری: برخی بازسازی ها، باعث تغییر قالب بندی ساختمان میشوند که برای اجرای آنها، نیاز به گرفتن مجوز از شهرداری است، که شامل تغییراتی، مانند: جابجایی راه پله ها و دیوارها، تخریب دیوارهایی که استحکام ساختمان به آنها بستگی دارد، تغییر کاربری بخش هایی از خانه و تخریب یا جابجایی بخش هایی که توسط شهرداری ممنوع شده اند، میشود. اخذ مجوز شهرداری، دارای مراحل قانونی و اداری است که گاهی میتواند با مشکلات حقوقی همراه باشد.
برنامه ریزی: برنامه ریزی نوع اجرای پروژه بازسازی، توسط کارشناس پروژه انجام میگیرد. بدین صورت که طبق اولویت بندی ها، کار را با حضور پیمانکاران گروه مهندسی شروع میکند و مصالح مورد نیاز برای تعمیرات و بازسازی را تهیه میکند.
تخریب: مرحله تخریب، باید زیر نظر مهندس ناظر و کارشناس بازسازی انجام گردد؛ چرا که مرحله حساسی است و نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. تخریب بصورت جزئی و کلی صورت میگیرد و قبل از آن باید از ایمن بودن عملیات و قطع بودن برق، گاز و آب در سیم کشی ها، اطمینان حاصل گردد. در غیر این صورت، احتمال پیش آمدن خطرات و خسارات مالی و جانی وجود دارد.
ساخت و بازسازی: پس از مرحله تخریب ساختمان که به منظور فضاسازی برای اجرای بازسازی و ساخت و ساز مجدد انجام میگیرد، نوبت به ساخت و بازسازی ساختمان میرسد. پس از تخریب ساختمان، باید مصالح تخریب شده را از زمین خارج کرده و فعالیت ساخت و ساز و بازسازی را طبق نقشه و طرح برنامه ریزی شده، شروع کرد.
بررسی کیفیت مصالح و مراحل ساخت و ساز: یک قرارداد بین کارفرما و پیمانکار منعقد میگردد که لازم است در آن، نوع مصالح و کیفیت آنها ذکر شود. یا برای اطمینان بیشتر میتوانید، خودتان مصالح با کیفیت را تهیه نمایید. در هر دو صورت لازم است پس از اجرای هر مرحله کیفیت و استانداردهای ساخت و ساز و مصالح به کار برده شده را مشاهده نمایید.
تایید پایانی: پس از انجام تمام مراحل ذکر شده، پروژه بازسازی ساختمان به اتمام میرسد و تنها لازم است تایید پایانی صورت گیرد.

سخن آخر

قبل از انجام عملیات بازسازی، به منظور افزایش عمر ساختمان، بهبود کیفیت و افزایش مقاومت در برابر حوادث طبیعی، بهتر است با مراحل آن آشنایی لازم را داشته باشید. عملیات بازسازی به شدت حساس بوده و نیاز به کارشناس و تیم مهندسی حرفه ای در ساختمان سازی، مانند گروه مهندسی صدر سازه دارد. بازسازی ساختمان توسط گروه مهندسی صدر سازه، با بهترین متریال ساختمانی صورت میگیرد و هزینه نهایی مناسبی دارد. در وبسایت صدر سازه، میتوانید در این زمینه با کارشناسان مجرب مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه