نکات مهم در ساخت ماکت برای ساختمان سازی

هر معمار حرفه‌ای به خوبی می‌داند، ایجاد یک مدل در مقیاس کوچک از طراحی دکوراسیون داخلی اغلب مهم‌ترین جنبه موفقیت در کار است. مدل‌های ساختمانی راهی مؤثر برای معمارانیست که می‌خواهند طرح‌های پیشنهادی خود را اجرا کنند و به مشتریان، پیمان‌کاران و ساکنان ساختمان پیشنهادشان را به گونه‌ای نشان دهند که طرح‌ها روی یک تکه کاغذ هرگز قادر به نشان دادن آن نخواهند بود.

جنس مدل‌های ساختمانی کوچک اغلب از مدل چوبی و پلاستیکی بوده و تقریباً کلیشه‌ای از طراحی ساختمان هستند که درک محدودی از نمای ساختمان و قالب‌بندی ساختمان‌ها را نشان می‌دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، در این مرحله نوع و چرایی ساخت انواع ماکت‌ها در معماری اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 برجسته کردن طرح توسط ماکت ساختمان

در طراحی دکوراسیون داخلی ماکت‌ها ویژگی‌هایی را برجسته می‌کنند که طرح‌های کاغذی یا رایانه‌ای نمی‌توانند آن کار را انجام دهند. شاید دلیل اصلی اهمیت مدل‌های معماری این باشد که می‌توانند ویژگی‌ها و کاربرد یک ساختار برنامه‌ریزی‌شده را به گونه‌ای برجسته کنند که یک طرح ترکیبی یا تصویر تولید شده توسط رایانه هرگز نمی‌تواند آن را انجام دهد.

اگر می‌خواهید در بازسازی ساختمان نشان دهید که چگونه پنجره‌های یک ساختمان به نور اجازه عبور از فضا را می‌دهند، ساخت یک ماکت راه ایدئالی برای انجام این کار خواهد بود. اگر قصد دارید تا بتوانید برای طراحی دکوراسیون داخلی تمام تناسبات یک ساختمان را برجسته کنید و همچنین حس دقیقی از مقیاس را به مشتریان ارائه دهید، مدل فیزیکی یا دیجیتالی سه‌بعدی مطمئن‌ترین وسیله برای دستیابی به این هدف است.

 

ماکت ساختمان

 

هر دو مدل فیزیکی و دیجیتالی به شما این امکان را می‌دهند که یک پروژه را به درستی مکان‌یابی کنید و به ذینفعان ارتباط دهید و بگویید که بازسازی ساختمان و طرحتان دقیقاً چگونه با محیط خود سازگار است و عملکردهای اصلی خود را انجام می‌دهد.

طراحی دیجیتالی یا مدل‌سازی پارامتریک (طراحی پارامتریک) ایجاد یک مدل دیجیتال بر اساس یک سری قوانین یا الگوریتم‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده به نام «پارامترها» است. یعنی مدل یا عناصر آن به‌طور خودکار توسط آرگومان‌های منطقی داخلی به‌جای دستکاری دستی تولید می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است قانونی ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که دیوارها باید از سطح کف شروع شده و به سطح زیرین سقف برسند. سپس اگر ارتفاع کف تا سقف تغییر کند، دیوارها به‌طور خودکار متناسب با آن تنظیم می‌شوند.

 ماکت‌ها یک نسخه نمایشی برای مشتریان بالقوه هستند

کارآمدترین راه برای ارزیابی اهمیت مدل‌های ساختمانی در طراحی دکوراسیون داخلی، در نظر گرفتن آنها به عنوان نوعی «دمو» برای مشتریان یا مشتریان بالقوه است. به‌عنوان مثال، صنعت موسیقی را در نظر بگیرید، جایی که هنرمندان به‌طور منظم آهنگ‌های دمو کوتاه‌تری را برای شرکت‌های ضبط تولید می‌کنند تا آنها را متقاعد کنند که به یک آهنگ برای انتشار عمومی چراغ سبز نشان دهند. به طور مشابه، یک توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی ممکن است نسخه آزمایشی یا «بتا»ی یک بازی را برای ارزیابی عمومی توسط گیمرها و نوع خاصی از مشتریان برای درک بازخورد آن بازی منتشر کند.

مثال گویای دیگر درباره صنعت مالی و ارزی است. صرافی‌ها و شرکت‌ها به منظور نشان دادن مزایای یک پلتفرم ارزی خاص مانند (فارکس) به معامله‌گران آینده‌نگر، یا به کاربران خود اجازه می‌دهد تا یک حساب آزمایشی در فارکس راه‌اندازی کنند. در این حساب آزمایشی افراد می‌توانند ارز ساختگی را در بازارهای ارز جهانی معامله کنند تا احساس دقیقی نسبت به خریدوفروش محصول داشته باشند. همه این مدل‌ها دقیقاً نشان می‌دهند که در صنعت ساختمان‌سازی و نیز ساخت چنین مدل‌ها و ماکت‌هایی در طراحی دکوراسیون داخلی چقدر اهمیت داشته و افراد در این مدل‌ها به چه چیزی دست می‌یابند.

ماکت‌ها بخش اساسی در فرآیند خلاقیت هستند

مهم است که به یاد داشته باشید که این مدل‌ها به همان اندازه که برای سهامداران و مشتریان مناسب است، برای معمار و شرکت نیز مناسب خواهد بود. این مدل‌ها در واقع بخش مهمی از فرآیند خلاقیت هستند. هنگامی که یک طراح در حال ساخت یک ماکت است، به آنها فرصتی می‌دهد تا دید خود را به صورت مینیاتوری ببینند و به آنها فضایی برای تجسم واقعیت می‌دهد.

یک ماکت ممکن است به یک معمار برای بازسازی ساختمان اجازه دهد تا ایراداتی را که قبلاً دیده نشده بود، کشف کند یا به آنها الهام کند تا طرح خود را به مرحله‌های جدیدتر و جسورانه‌تر برسانند.

 ماکت‌ها برای پروژه‌های ساختمانی با کاربری‌های متفاوت ضروری هستند

اگر یک معمار در حال ساخت یک ساختمان عمومی با کاربری‌های متفاوت و مختلط مانند فرودگاه، مرکز همایش یا بیمارستان باشد،  ساخت این فضاها در مدل ماکت او ضروری هستند. پروژه‌ای که برای توسعه مستقیم مناطق مسکونی است، الزامات زیادی به جز قابلیت زندگی ندارد، اما ماکت‌هایی که برای توسعه عمومی هستند نیازمند توجه به الزامات مختلف خواهند بود. زیرا این مناطق دارای مراکز مختلفی بوده و کاربری‌های متفاوتی (که ممکن است در آینده با هم تداخل ایجاد کنند) خواهد داشت.

یک معمار باید یک ساختمان را با در نظر گرفتن قابلیت دسترسی طراحی کند و همچنین نشان دهد که چقدر نیاز است تا یک ساختمان پیمایش کنید. مثلاً یک فرد در یک بیمارستان چقدر سریع می‌تواند از یک طرف ساختمان به سمت دیگر آن برود.

همچنین لازم است نشان داده شود که چگونه ساختمان با کاربری‌های متفاوت تمام احتیاجات مورد نیاز خود را در بر می‌گیرد و تا چه اندازه با محیط اطراف خود تناسب دارد. اغلب یک ماکت سه‌بعدی همراه با جزئیات، تنها راهی است که یک معمار می‌تواند آن را به ذینفعان نشان دهد.

ماکت‌‌ها اغلب برای فرآیند تأیید قانونی بازسازی ساختمان مورد نیاز هستند

ماکت‌های معماری فقط برای اهداف زیبایی‌شناختی و یا اهداف نمایشی ساخته نشده‌اند. ماکت‌های طراحی دکوراسیون داخلی یک جزء کلیدی از روند قانونی مورد نیاز برای تضمین تأییدیه بازسازی ساختمان خواهند بود. برنامه‌ریزان شهری و مراکز ارائه مجوز برای ساختمان‌سازی مانند شهرداری‌ها و مراکز راه‌وساختمان همواره ماکت‌های یک ساختمان را درخواست می‌کنند تا بتوانند برنامه‌ریزی ساخت و اجرای یک طرح ساختمانی را از نزدیک ببینند.

این درخواست به این دلیل است که ماکت‌ها ایده بهتری را در مورد یک ساختار برنامه‌ریزی‌شده و الزامات منطقه‌بندی ارائه می‌دهند. مهمتر از آن، برنامه‌ریزان شهری و مقامات شهرداری‌ها اگر ماکت در قالب یک مدل فیزیکی باشد، بهتر می‌توانند پیشنهادات را بررسی کنند. تهیه نکردن ماکت ممکن است به رد طرح شما منتهی شود. پس بهتر است از این امکان برای پیشبرد اهداف خود به نحو احسن استفاده کنید. این موارد دلایلی هستند که مشخص می‌کنند که چرا مدل‌های فیزیکی در معماری بسیار فراگیر بوده و تا جایی که ممکن است به اولین پیش‌نویس یک ساختمان مبدل ‌می‌شوند.

با وجود مزایای بسیاری که این مدل‌های سه‌بعدی در ساخت دارند، ممکن است همه چیز به طرز وحشتناکی اشتباه یا خراب شود. بنابراین، برای ارائه خدمات ماکت‌سازی سه‌بعدی با کیفیت بالا، پشتیبانی، با تجربه و فنی لازم دارید. بسیاری از شرکت‌های ساختمانی برای دریافت خدمات طراحی دکوراسیون داخلی، خدمات مدل‌سازی سه‌بعدی CAD و خدمات مدل‌سازی سه‌بعدی BIM را پشتیبانی می‌کنند. اهمیت مدل‌های سه‌بعدی و فناوری BIM در ساخت‌وساز بسیار قابل توجه است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

ساخت ماکت ساختمان

 

جمع‌بندی

مدل‌ها و ماکت‌های معماری در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار مفید هستند و از افرادی که قصد تعمیر یا ایجاد یک ساختمان جدید را دارند دعوت می‌کند تا یک بازسازی ساختمان را از نزدیک تجربه کنند و همچنین بتوانند در آینده، پروژه‌ای را از سر بگیرند. بنابراین زمانی که از ساخت‌وسازهای مسکونی، ساختمان‌ها، پل‌ها، انبارها و سایر پروژه‌های ساختمانی صحبت می‌کنیم، ماکت‌های معماری ابزاری کارآمد و ضروری برای ارائه خواهند بود. مدل‌های معماری بیشتر برای مشارکت و حرفه‌ای بودن ایجاد می‌شوند تا زیبایی پروژه‌ها را به نمایش بگذارند. این نمایش می‌تواند ساخت‌وساز مورد نظر شما را زودتر از موعد به فروش برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه