تأثیر نورپردازی در طراحی ساختمان

تأثیر نورپردازی در طراحی ساختمان

اهمیت نور برای نوسازی معماری شما بسیار زیاد است. نورپردازی تأثیر زیادی بر اتاق‌های خانه یا فضاهای کاری در دفتر شما دارد. یک اتاق زیبا به دلیل نورپردازی بد می‌تواند زشت به نظر برسد و یک فضای زشت می‌تواند به لطف نور باکیفیت جلوه بسیار بهتری پیدا کند.

در سال‌های اخیر، علاقه گسترده‌ای به نور، نورپردازی و طراحی نور در میان طراحان سراسر جهان و همچنین در میان معماران وجود داشته است.

دلایل اهمیت نورپردازی در نوسازی ساختمان

از مهمترین دلایل اصلی این امر، آگاهی روزافزون از این واقعیت خواهد بود که معماری در سال‌های اخیر عمیق‌تر و بهتر شده است و به طور فزاینده‌ای از فرم‌های آزاد استفاده می‌کند. همین امر هم نیاز به نورپردازی در بازسازی ساختمان و معماری باکیفیت را افزایش می‌دهد.

مفاهیم نور استاندارد ممکن است هنوز هم با معماری ایستا در گذشته نزدیک باشد، اما تنوعی که در معماری معاصر می‌بینیم، نیازمند امکانات متنوع و متمایز از نظر نور خواهد بود.

به همین دلیل است که طیف منابع نوری و لامپ‌هایی که امروزه می‌شناسیم بسیار گسترده شده‌اند. به‌طوری‌که یکپارچه و کاملاً قابل اجرا در بسیاری از طرح‌های مختلف معماری و بازسازی ساختمان یافت می‌شود. یک معمار نیازی به وسایل روشنایی ندارد، بلکه به نور، فضا و آسایش نیاز دارد.

محصول او باید حداقل در نوسازی حضور داشته باشد و باید در پس زمینه نگهداری شود. بنابراین نور می‌تواند نمایش را بدزدد. ادغام موفقیت‌آمیز نور در طراحی شما نیاز به دانش و بینش در مورد محصولات، فناوری‌ها و به‌ویژه در مورد اثرات و تأثیر آن دارد.

نور خوب اثرات مثبتی را به همراه دارد که ممکن است برای کیفیت زندگی مهم باشد و بر راحتی، بهره‌وری و حتی سلامت انسان تأثیر بگذارد. به‌طور متوسط ​​حدود 20 درصد از انرژی مصرفی در یک ساختمان صرف روشنایی می‌شود. ارزش آن را دست کم نگیرید، بنابراین زمان صرف کنید و به کارایی انرژی در یک نوسازی روشنایی منزل توجه کنید.

کیفیت نور خوب بر اساس تعادل بین سه ستون زیر است:

  1. نیازهای انسان
  2. ملاحظات معماری
  3. بهره وری انرژی

دلایل اهمیت نورپردازی در نوسازی ساختمان

۱. نیازهای انسان

بیش از چندین بار ثابت شده است که کیفیت نور یک ساختمان بر افراد ساکن در آن تأثیر می‌گذارد. بنابراین، رضایت و بهره‌وری یک کارمند اداری می‌تواند تحت‌تاثیر مثبت یک طرح روشنایی خوب در طراحی نما شده باشد. مالکان یا مدیران این پتانسیل را دارند که با سرمایه‌گذاری در روشنایی خوب و باکیفیت، ارزش افزوده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

بر کسی پوشیده نیست که مردم جذب امکانات عمومی، مجتمع‌های تجاری یا پارک‌ها می‌شوند. نورپردازی خوب، روحیه و مطلوبیت اینگونه فضاها را بهبود می‌بخشد و می‌تواند تا حد زیادی به احساس رفاه و بازسازی ساختمان کمک کند.

۲. ملاحظات معماری

تحولات در تکنیک‌ها و فناوری نقش یک متخصص نور یا طراح نور را برای موفقیت یک پروژه معماری بسیار مهم کرده است. زیرا امکانات جدید زیاد شده‌اند و ادغام یکپارچه در معماری مدرن روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به فراگیری دانش افزایش می‌بابد.

طراحی نور به توسعه خلاقانه معماری تبدیل شده و هدف اصلی نورپردازی در یک طرح معماری را می‌توان در تطبیق شکل‌ها و رنگ‌های موجود استنباط کرد.

۳. بهره‌وری انرژی

می‌دانیم که هزینه‌های انرژی و بهره‌وری آن امروزه بیش از هر زمان دیگری مهم است. در هر پروژه باید نتیجه‌ای با ردپای اکولوژیکی و عملکرد قوی از نظر پایداری و مصرف انرژی را هدف گرفت. در طراحی نما کنترل نور راهی برای بهتر کردن نورپردازی شما بر روی این عناصر است. برای مثال، با استفاده از دیمرها و کنترل‌های (هوشمند)، می‌توانید فضایی را برای کاری که در آن مکان انجام می‌شود روشن کنید. همچنین ادغام با سایر فناوری‌های تهویه یا هوا نیز می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

دمای رنگ

رنگ توسط امواج نورانی تولید می‌شود و نوع خاصی از انرژی الکترومغناطیسی است. رنگ را می‌توان از طریق سه متغیر رنگ، روشنایی و اشباع توصیف کرد. توصیف یک رنگ معمولاً برای متمایز کردن آن از سایر اشکال همان رنگ ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، سایه‌های مختلف قرمز رنگ توسط تن‌های مختلف روشن و تیره رنگ قرمز ایجاد می‌شود.

علاوه بر این، درجه مات یا شفاف بودن یک رنگ از طریق اشباع تعریف می‌شود. به همین جهت تأثیر نورپردازی بر روی رنگ طراحی نما در نوسازی ساختمان بسیار محرز است. همچنین هر رنگی طول موج خاص خود را داشته و اگر فقط طول موج‌های کوتاه بین 400 تا 500 میلی میکرون توسط اعصاب چشم درک شود، رنگ آبی دیده خواهد شد. اگر میخواهید رنگ‌های شما پس از بازسازی ساختمان به خوبی دیده شود باید از نورپردازی مناسب استفاده کنید.

جمع‌بندی

از آنجا که بازسازی ساختمان همیشه از طراحی نما ساختمان شروع می‌شود، می‌توانیم این مرحله را به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل در بهبود زندگی افراد تعیین نماییم. نوسازی و افزایش کیفیت در نورپردازی، به شما این امکان را می‌دهد که شرایط عالی را ایجاد کنید تا در آن زیبایی طرح شما به بهترین شکل ظاهر شود.

عمدتاً نور نه فقط یک افزودنی که بخشی جدایی‌ناپذیر از معماری است. نورپردازی از دل معماری بیرون می‌آید و برای همان طراحی نما ساخته شده است بدون اینکه بخواهد جایگاه برجسته‌ای را در ساختمان اشغال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه