سبک های مختلف نمای ساختمان تجاری

نمای فولادی

این روزها احتمالا در هر قسمتی از شهر که باشید یک ساختمان تجاری غول‌پیکر به چشمتان خواهد آمد! طراحی نما برای ساختمان‌های تجاری مهم و قابل توجه است؛ از این جهت که در شکل دادن به وجهه و بوجود آوردن اتمسفر کلی یک شهر نقش به سزایی دارد. طراحی نما در ساختمان‌ها، اولین تصور کاربران از آن ساختمان را شکل می‌دهد و می‌تواند معرف وجهه و کاربری ساختمان باشد یا در بهترین حالت یک اثر هنری معماری تلقی شود. ساختمان‌هایی با کاربری تجاری به طور کلی طراحی‌های نسبتاً ساده‌تر و سبک‌های کلاسیک را انتخاب می‌کنند که باعث شده است تمامی آن‌ها را شبیه به هم به نظر برسند. اما این روزها تمایز و تفاوت چیزی است که صاحبان ساختمان‌های مدرن به دنبال آن هستند، چیزی که باعث می‌شود در نظر کاربران منحصر به فرد آیند. طراحی نمای ساختمان قطعا در این راستا نقش مهمی ایفا خواهد کرد. نمای ساختمان بیشتر به عنوان “وجه خارجی” ساختمان یا “دیوار خارجی” شناخته می‌شود که وجه بیرونی ساختمان را برجسته می‌کند، قسمتی از ساختمان که تاکید طراح بر طراحی، نوآوری و تصویر ساختمان خواهد بود.

امروزه توسعه‌ و نوآوری‌هایی در استفاده از مصالح نما صورت گرفته است که علاوه بر محافظت از ساختمان در برابر باد، گرما، باران و… باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود. برای مثال ساختمان‌هایی وجود دارند که از نمای ساختمان به عنوان دیوار تولید انرژی استفاده می‌کنند. این نماهای خارجی می‌توانند انرژی خورشیدی را ذخیره کرده و آن را به برق ساختمان تبدیل کنند. در ادامه به معرفی برخی از نماهای ساختمان‌های تجاری می‌پردازیم:

نمای فولادی و شیشه ای

  • در این نوع نما بخش‌های ضدرنگ فولاد یا فولاد توخالی به صورت عمودی با پانل‌های شیشه‌ای ترکیب می‌شوند و جلوه خیره کننده‌ای را بوجود می‌آورند.
  • بخش‌های فولادی به طور جداگانه به هر پانل شیشه‌ای متصل خواهند شد و از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • نمای فولادی و شیشه‌ای به عنوان یک دیوار خارجی یا نمای بیرونی که ممکن است بخشی از بقیه ساختمان باشد یا نباشد استفاده می‌شود.
  • استفاده از شیشه در این نوع نما همچنین باعث جریان یافتن نور طبیعی در محیط داخلی ساختمان می‌شود.
  • این نوع نما به طورکلی یک وجهه مدرن به ساختمان تجاری اضافه می‌کند.

نمای فولادی و شیشه ای

نمای فولادی

  • نمای فولادی یا استیل یکی از بادوام‌ترین انواع نمای مورد استفاده در ساختمان‌های تجاری می‌باشد. این نوع نما قابلیت این را دارد که از ساختمان در برابر شرایط جوی و طبیعی محافظت کند. نمای فولادی در عین حال تشکیل یافته از مصالح سبکی است که فشار کمتری به ساختمان وارد می‌کنند.
  • نماهای فولادی در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف به منظور مطابقت با کارایی همراه با زیبایی شناسی ارائه می‎‌شوند.
  • نمای فولادی می‌تواند در اشکال مختلفی مانند ورق‌های پروفیلی و پانل‌های کامپوزیت، پانل‌های کاست مسطح و صلب با لبه‌های تا شده، دیوارهای پرکننده فولادی سبک، مقاطع فولادی توخالی و سیستم‌های ضد رنگ پشتیبانی لعاب فولادی وجود داشته باشد.

نمای سفالی

  • نمای سفالی در واقع اضافه کردن یک پوشش سفالی به نمای بیرونی یا هر قسمت دیگری از ساختمان می‌باشد.
  • استفاده از این نوع نما در یک ساختمان تجاری، گزینه مناسب‌تری از لحاظ صرفه‌جویی در مصالح ساختمانی و انرژی خواهد بود.
  • نماهای سفالی احتمالا ریشه در معماری هندی دارند. سفال به عنوان یک متریال ساختمانی مقاومت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در طول زمان در برابر فرسودگی ناشی از تغییرات آب و هوا مقاومت کند.
  • این نوع نما به طور کلی گزینه‌ای عالی به عنوان نمای بیرونی هستند و مقاومت خیلی خوبی ارائه خواهند داد.
  • با گذشت زمان رنگ و مواد به کار رفته روی نما از بین نخواهد رفت.

نمای کامپوزیت آلومینیومی

  • کامپوزیت‌های آلومینیومی نوع دیگری از طراحی نما برای یک ساختمان‌های تجاری می‌باشد.
  • پانل کامپوزیت آلومینیوم (ACP) یک پانل مسطح است که از دو ورق آلیاژ آلومینیوم که با یک هسته غیرآلومینیومی به یکدیگر متصل شده‌اند، ساخته شده است و درنهایت یک کامپوزیت را تشکیل داده‌اند. ACP اغلب به عنوان روکش کاری یا به عنوان مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان‌ها، عایق‌ها و تابلوها به کار می‌رود.
  • ACP سبک، سفت و بادوام است و مقاومت مناسبی نیز در برابر آتش‌سوزی از خود نشان می‌دهد. همچنین دارای قابلیت ضد آب و هوا بوده و رنگ آن با قرار گرفتن در معرض نور خورشید از بین نمی‌رود.
  • هزینه‌های نصب ACP معمولاً پایین‌تر از بقیه موارد می‌باشد.

نمای کامپوزیت آلومینیومی

نمای سولار

  • نمای سولار یا خورشیدی نوعی از نما است که می‌تواند میزان نور خورشیدی که به داخل ساختمان وارد می‌شود را کنترل کند و با استفاده از انرژی خورشیدی، انرژی کل ساختمان را تامین کند. این گونه صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی صورت خواهد گرفت. هدف از این کار، تامین عایق برای ساختمان نیز می‌باشد.
  • نماها عناصر فولادی بیضی شکل هستند که به صورت افقی بین ستون‌های خارجی قرار می‌گیرند و اندازه و فاصله آن‌ها برای کاهش شدت نور و بهره از انرژی خورشیدی طراحی شده است.

عایق نمای خارجی به صورت دوبل

  • عایق‌بندی دوبل در نمای یک ساختمان تجاری را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. استفاده از پوشش شیشه‌ای دوتایی یک راه است. راه دیگر می‌تواند استفاده از یک پرده دیواری به عنوان دیوار نما یا نمای خارجی باشد. این پرده دیواری مانند یک پوشش برجسته بر روی نمای بیرونی عمل می‌کند. استفاده از این تکنیک‌ها در عایق‌سازی نمای ساختمان‌های تجاری در صرفه‌جویی انرژی موثر خواهد بود و به زیبایی ساختمان نیز اضافه می‌کند.
  • استفاده از دو پوسته به منظور عایق کردن ساختمان، یک منطقه حائل حرارتی را تشکیل می‌دهد و انرژی خورشیدی ذخیره شده در این منطقه حفره مانند باعث کاهش تلفات گرما در زمستان خواهد شد. اگر این سیستم تهویه با تجهیزات ساختمان ادغام شود، هوای گرم بدست آمده از تابش خورشید می‌تواند وارد ساختمان شود و یک نوع تهویه طبیعی مطلوب را فراهم کند. این سیستم به صورت برعکس در تابستان، باعث کاهش گرما می‌شود.

تمام نماهای معرفی شده، می‌توانند ظاهر بسیار خوبی از یک ساختمان تجاری ارائه دهند. مالکین می‌توانید براساس بودجه و انتظار خود از ظاهر یک ساختمان تجاری، طراحی نمای مورد نظرشان را به شیوه‌ای منحصر به فرد انجام دهند و توجه کاربران را جلب نمایند. در انتخاب نمای بیرونی یک ساختمان تجاری که کاربری بالایی دارد، علاوه بر زیبایی باید کیفیت متریال مورد استفاده و همچنین مقاومت نما در برابر عوامل بیرونی و ایمنی ساختمان را نیز در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه