بتن استامپی و کاربرد آن در طراحی داخلی

بتن استامپی (بتن منقش یا دکوراتیو)، یکی از پرکاربردترین و مقاوم ترین نوع بتن است که از آن به عنوان کف پوش گاراژها،پارکینگ ها، پیاده روها، استخرها و … استفاده می شود. این نوع بتن علاوه بر مقاومت و دوام بالا، ظاهر زیبایی نیز دارد و قیمت آن در برابر سایر سنگ ها و کف پوش ها، ارزان تر است. بتن استامپی، کاربرد زیادی در بازسازی و نوسازی ساختمان دارد که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم.

مزایای بتن استامپی:

  •  بتن استامپی مانند بتن، مقاومت بسبار بالایی در برابر انواع ضربه، فشار و سایش دارد.
  •  استفاده از این نوع بتن برای کف پوش، سبب زیبا شدن محیط مورد نظر می شود.
  •  در مقایسه با دیگر کف پوش ها، هم از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است و هم قیمت پایین تری دارد.
  •  می توان از این نوع کف پوش، در هر نوع اقلیم و آب و هوایی استفاده کرد، زیرا مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و سایر عوامل نا مساعد جوی دارند.
  •  بتن استامپی، تنوع بسیار زیادی در شکل ظاهر، سایز و رنگ دارد.

معایب بتن استامپی:

یکی از کف پوش هایی که تقریبا می توان گفت هیچ گونه معایبی برای آن ذکر نشده است، بتن استامپی است. تنها می توان گفت که قبل از به کار گذاشتن این نوع بتن، احتیاج به زیر سازی کف داریم که این مورد برای تمام کف پوش ها نیز صدق می کند.

نقش بتن استامپی در دکوراسیون داخلی ساختمان:

بتن استامپی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی موجود برای بازسازی ساختمان به شمار می رود که استفاده از آن، روز به روز در حال افزایش است. بتن استامپی در دکوراسیون داخلی، می تواند به عنوان دیوارپوش بتنی مورد استفاده قرار گیرد که به مدرن شدن فضای خانه کمک بسیار زیادی می کند. تنوع بسیار زیادی در طرح، رنگ و نقش های بتن استامپی به چشم می خورد به گونه ای که می تواند پاسخ گوی سلیقه بسیاری از افراد باشد و هم چنین گزینه خوبی برای طراحی سطوح مختلف، دیوار و کف، باشد. از موارد کاربرد بتن استامپی می توان به طراحی نمای ساختمان، کف پوش در پیاده روها، استخرها، پارکینگ ها، پل ها، بناهای تاریخی و … اشاره کرد.

نحوه اجرا کردن بتن استامپی:

بتن یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود که در کارخانه های تولیدی، با استفاده از آب، ماسه و سیمان ساخته می شود. برای افزایش مقاومت بتن نسبت به رطوبت، از مواد متراکم کننده و مواد ضد آب استفاده می شود.
بعد از این که بتن تولید شده در اختیار پروژه های مختلف عمرانی قرار گرفت، تمام سطح زمین با استفاده از این مصالح پوشش داده می شود. در این مرحله به منظور سفت و سخت کردن بتن، به آن ماده سخت کننده اضافه می شود.
بعد از این که بتن مورد نظر به اندازه کافی سفت و سخت شد، با استفاده از دستگاه هایی سطح بتن را صیقلی، صاف و یکنواخت می کنند. در برخی موارد بنا به خواست کارفرما، برای پر کردن فضاهای خالی بتن، از ماده برق کننده استفاده می شود. بعد از این که مراحل فوق با موفقیت صورت گرفت، به منظور براق و زیباتر شدن سطح بتن، آن را اسید شویی می کنند. با به کار بردن رنگ های متنوع، بتن مورد نظر تبدیل به بتن استامپی می شود که سبب زیباترشدن ظاهر بتن و کف پوش می شود.

نکات مهم در رابطه با نحوه اجرای بتن استامپی:

  •  ابتدا لازم است صفحات بتن را بر روی ماسه متراکم قرار دهیم. به منظور جلوگیری از فرسایش خاک، خاک زیر بتن منقش باید کاملا فشرده باشد.
  •  برای زیبا تر شدن کار، بهتر است از بتن های استامپی با طرح متنوع استفاده شود.
  •  با استفاده از صفحات استامپ، طرح های متنوع و دلخواه را بر روی بتن، پیاده می کنند.
  • برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بتن در حین برداشتن صفحات استامپ از روی آن، بهتر است از پودرهای جدا شونده استفاده شود.
  •  برای ساخته شدن بتن های منقش هماهنگ و یکدست، هر چند وقت یک بار، هماهنگی صفحات استامپ را بررسی کنید.
  •  یک نکته مهم برای کسانی که بر روی بتن مورد نظر کار می کنند و کار با صفحات را انجام می دهند، استفاده از کفش کار مناسب و تمیز یا چکمه، است.
  •  کفش های استفاده شده باید کاملا تمیز باشد، زیرا در صورت وجود هر گونه آلودگی، کلوخه و سن ریزه در زیر کفش، سبب ایجاد نا صافی بر روی سطح بتن می شود.

قیمت بتن استامپی:

به دلیل این که نوع بتن استامپی با توجه به نوع کاربرد و پروژه تعیین می گردد، قیمت آن نیز متغییر است. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده بتن استامپی همانند سایر بتن ها، ماسه سنگ، سیمان و آب، است و قیمت نهایی آن، با توجه به قیمت این مواد، تعیین می شود.
از فاکتورهای موثر بر تغییر قیمت بتن استامپی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ارزش مصالح به کار رفته برای ساخت بتن استامپی مانند ماسه، آب و سیمان
  •  قیمت مواد پر کننده ای که برای از بین بردن حباب ها استفاده می شود.
  • موادی که از آن ها برای مرتب و یکنواخت کردن سطح بتن استفاده می شود.
  •  موادی مثل مواد اسیدی و مواد براق کننده که برای براق شدن ظاهر بتن به کار می روند.
  • دستمزد کارگران پروژه و مدت زمان انجام آن

بازسازی و نوسازی ساختمان خود را به چه شرکتی واگذار کنیم؟

با تغییر شیوه زندگی و به وجود آمدن سبک ها و طراحی های جدید، شمار افرادی که در به دنبال بازسازی ساختمان هستند، به طور چشمگیری رو به افزایش است. این افراد به دنبال شرکت مهندسی معتبری می گردند که بتواند بهترین و مدرن ترین طراحی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به آن ها تحویل دهد. صدر سازه یکی از شرکت های مجاز در زمینه طراحی سبک مدرن ساختمان است که همراه با تیم کارشناس و خبره خود، می تواند بهترین طراحی ها را با مناسب ترین قیمت، در اختیار شما قرار دهد.‌
اگر به تازگی قصد راه اندازی پروژه ساحتمان سازی دارید، می توانید از مرحله صفر تا صد نوسازی ساختمان خود را به شرکت مهندسی صدر سازه، واگذار کنید. برای آشنایی بیش تر با این مجموعه، با تیم پشتیبانی آن تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه