مزایا و معایب خانه های دوبلکس

خانه دوبلکس معمولا به ساختمانی می‌گویند که دو طبقه دارد و این دو طبقه به‌وسیله یک راه‌پله به یکدیگر مرتبط می‌شود.

این سبک طراحی و معماری، شرایط مخصوص و ویژگی‌های خاصی دارد.

خانه های دوبلکس در هر ابعادی که طراحی شوند به‌دلیل اینکه طبقه‌ها از هم مجزا نخواهند بود، در نهایت یک ساختمان به حساب می‌آیند.

در این سبک، راه‌پله مهم‌ترین عنصر طراحی به‌شمار می‌آید و می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کیفیت محیط منزل و تقسیم‌بندی مناسب بخش‌های مختلف داشته باشد.

مزایای خانه های دوبلکس

1. حفظ حریم خصوصی

اولین و شاید مهم‌ترین مزیت این نوع خانه­ها، حفظ حریم خصوصی ساکنان، به بهترین‌شکل است.

به‌گونه‌ای که با یک طراحی نقشه درست، فضاهای عمومی مانند پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و … در طبقه اول و قسمت‌های خصوصی مثل نشیمن خصوصی، اتاق‌خواب‌ها و حمام در طبقه بالا ساخته می‌شوند. بنابراین؛ حریم خصوصی افراد خانواده محفوظ مانده و بخش‌های عمومی و خصوصی به‌طور مناسب تفکیک می‌یابند و با هم تداخل نخواهند داشت.

برای مثال می‌توانید با خیال راحت با فرزند یا همسر خود در طبقه بالا صحبت کنید بدون آن‌ که نگران باشید مهمان شما در طبقه پایین صدای شما را بشنود. همچنین اگر فرزند شما بخواهد در چنین شرایطی درس بخواند می‌تواند در طبقه‌ای جداگانه، در سکوت دروس خود را مطالعه کند.

2. ایجاد فضای بیشتر

گاهی مواقع در طراحی آپارتمان‌های کوچک، برای ایجاد فضای بیشتر به صورت دوبلکس طراحی می‌کنند.

وقتی شما امکان استفاده از سطح افقی بزرگ آپارتمان را ندارید، در این شرایط با استفاده از دوبلکس از ارتفاع بهره برده و فضایی مفید را در طبقه بالاتر به‌وجود می‌آورید.

عمدتا این کار سبب شده برای ساکنان آپارتمان‌های کوچک فضای بیشتری فراهم بیاید و حریم خصوصی‌شان نیز حفظ شود.

همچنین، در خانه­هایی که متراژ بالا دارند، گاهی در طبقه دوم یک مستر روم یا تی‌وی روم را تعبیه می‌کنند.

مستر روم اتاقی است با فضایی کامل‌تر و شخصی‌تر نسبت به یک اتاق معمولی. به‌علاوه، آسایش و راحتی مضاعفی را برای ساکنان آن به ارمغان می‌آورد.

داشتن تی‌وی روم اختصاصی یا همان اتاق تلویزیون نیز سبب می‌شود که فضای دیدن تلویزیون و جایگاه استراحت از یک‌دیگر جدا بوده و آسودگی و آزادی بیشتری برای ساکنان مهیا شود.

داشتن حیاط در چنین ساختمان‌هایی نیز از جهت طراحی بسیار اهمیت دارد و بخشی را برای دورهمی و بازی‌کردن کودکان ایجاد می‌کند.

بسیاری از ساختمان های دوبلکس دارای استخر، سونا و جکوزی و حتی باشگاه می‌باشند که ترکیب‌شان با محوطه‌سازی، منظره‌ زیبایی را خلق کرده و توقع‌مان را از یک منزل رویایی برآورده می‌سازد.

3. داشتن یک خانه اما در دو طبقه

خانه های دوبلکس دو طبقه دارند، اما دو خانه‌ جدا به‌حساب نمی‌آیند؛ زیرا از دو طبقه به‌منظور ساختن یک منزل واحد، استفاده می کنند.

مزیت شایان توجهی که دارند این است که شما یک منزل در دو طبقه دارید و هر زمان بخواهید می‌توانید نقش‌های مربوط به هر فضا را تغییر داده یا جدا کنید.

همچنین به‌دلیل داشتن دو طبقه‌ مجزا، دست‌تان در تنوع و تغییردادن به دکوراسیون منزل‌تان، همواره باز خواهد بود‌.

البته در ساخت منزل دوبلکس، بودجه بیشتر و معماری و طراحی منحصربه‌فردتری نسبت به ساخت سایر ساختمان‌ها لازم است.

4. درآمدزایی خانه‌ های دوبلکس

یکی‌دیگر از مزایای آن این است که درصورت لزوم، می‌توان یک طبقه از آن را اجاره داد.

این کار بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی رایج است و از این طریق درآمد به‌دست می‌آورد.

5. کاربردی بودن

اگر منزل دوبلکس شما متراژ زیادی داشته باشد،ِ می‌توانید از بزرگان خانواده‌تان نیز در منزل نگهداری کنید بدون اینکه دچار مشکل شوید.

اگر مجرد هستید یا خانواده کم‌تعدادی دارید، می‌توانید یکی از طبقات را به دفتر کار خود تبدیل کنید.

همچنین بدانید، وجود سرویس بهداشتی و آشپزخانه در هر دو طبقه، ارزش آن‌را درصورتی‌که بخواهید آن‌را بفروشید، بسیار بالا خواهد برد.

6. چشم‌انداز زیبا

خانه های دوبلکس معمولا در زمین‌هایی با متراژ بالا ساخته می‌شوند اما جدیدا در متراژهای کمتر نیز طراحی می‌شود و زیبایی دوچندانی را به فضا می‌بخشد. به‌دلیل بلندی ارتفاع این نوع سازه‌ها، چشم‌انداز زیبا و باشکوهی را هم برای ساکنان آن و هم برای عابران پدید می‌آورد.

معایب خانه های دوبلکس

1. آلودگی صوتی

معمولا در خانه های دوبلکس، به‌دلیل اتصال طبقه بالا و پایین، دادوصدا یا بو، به‌راحتی منتقل شده و موجب اعتراض و ناراحتی ساکنان می‌شود.

اما این مشکل به‌ نوع نقشه‌کشی ساختمان و عایق‌بندی جداره‌های داخلی آن مربوط است. بنابراین با طراحی اصولی، به‌راحتی این معضل قابل برطرف‌شدن است.

2. نگهداری و تعمیرات سخت خانه های دوبلکس

به‌دلیل دو طبقه بودن این نوع خانه­ها، مسئولیت نگهداری و تعمیرات آن بیشتر بوده و هزینه‌های آن نیز بیشتر از ساختمان‌های معمولی است.

مسئله چگونگی سرمایش و گرمایش در این نوع ساختمان‌ها وجود دارد که تامین آن سخت بوده و برای فراهم‌نمودن آن در دو طبقه، باید هزینه بیش‌تری صرف شود.

3. مشکل جابه‌جاشدن با پله

این مشکل، اغلب از طرف ساکنان سالمند ساختمان دوبلکس گفته شده و باعث شده به‌خاطر رفت‌وآمد پی‌درپی توسط راه‌پله‌ها ناراضی باشند. البته این نه‌تنها برای افراد مسن، بلکه برای خانواده‌های بچه‌دار نیز وجود دارد.

بنابراین در هنگام طراحی و ساخت راه‌پله، رعایت‌نمودن استاندارد و وجود نرده‌ ایمنی اهمیت زیادی خواهد داشت.

4. هزینه‌بر بودن

  • هزینه‌ای که برای یک ساختمان یک‌طبقه باید پرداخت شود، در یک خانه دوبلکس دو‌ برابر خواهد بود.
  • معمولا مشکلاتی که در خانه های دوبلکس پیش‌می‌آید، دو برابر ساختمان‌های یک‌طبقه است.
  • از جهت نیروی کار و مدت زمان، نیازمند انرژی و وقت بیشتری است.

لازم به‌ذکر است هزینه طراحی و اجرای دوبلکس مدرن نسبت به کلاسیک، به‌دلیل تاکید بر ضروریات، سادگی و عملگرایی کمتر و به‌صرفه‌تر بوده و این‌روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

5. جدابودن طبقات از یک‌دیگر

  • جدابودن طبقات، موضوعی که در ابتدا مزیت است اما با گذر زمان به عیب تبدیل می‌شود.
  • رسیدگی و نظافت‌کردن دو طبقه مجزا کار پرزحمت و زمان‌بری است.
  • امکان دارد آنتن‌دهی تلفن و اینترنت در دو طبقه یکسان نباشد.

6. سخت اجاره رفتن دوبلکس

معمولا خانه های دوبلکس را نسبت به آپارتمان، سخت‌تر می‌شود اجاره داد؛ زیرا آپارتمان اغلب متراژ پایین‌تری دارد و اجاره‌بهای آن نیز کمتر است. همچنین پیداکردن یک واحد آپارتمان از یک واحد دوبلکس راحت‌تر است.

از عمده نگرانی‌هایی که در مورد خرید آن وجود دارد، شاخص ایمنی است. هنگام خرید باید مواظب باشید تا از امنیت ملک، موقعیت و همسایه‌ها و اطراف آن مطمئن شوید.

 

سخن پایانی

اگر بنای دوبلکس در مکان مناسب قرار گرفته و متراژ بالایی نیز داشته باشد، گزینه بسیار خوبی برای افراد ثروتمند خواهد بود.

اندازه و ارزش زمین دوبلکس از یک آپارتمان بیشتر است.

درنهایت اگر از توانایی مالی مناسبی برخوردارید و علاقه­مند به زندگی در یک ساختمان بزرگ و زیبا هستید، به ساختمان دوبلکس فکر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه