تفاوت بازسازی خانه، تعمیر خانه و نوسازی

نوسازی خانه

درست کردن یک خانه رویایی که مخصوص سلیقه شما باشد قطعا به وقت، هزینه و انرژی زیادی احتیاج دارد. فرایند تبدیل یک ملک به یک خانه که دقیقا باب میل خودتان باشد، شاید حتی چندین سال طول بکشد! و خب منطقی است که با توجه به بودجه‌ای که دراختیار دارید، تغییرات و اصلاحات مورد نظرتان را در طی یک فرایند زمانی و خرد خرد انجام دهید. گاهی هم ممکن است با توجه به شرایط و نیازتان، سریعا یک ملک را بکوبید و از اول، طبق سلیقه خودتان بسازید. به هرحال تمامی این فرایندها نیاز به تحقیق و بررسی دارند.

شما دقیقا از روند تغییرات یک خانه چه می‌خواهید؟

بازسازی؟ نوسازی؟ یا صرفا تعمیرات؟

در این مقاله به شفاف ساختن سه حیطه نوسازی، بازسازی و تعمیر یک خانه خواهیم پرداخت. هر کدام از این مفاهیم دارای اهداف، الزامات و فرآیندهای متفاوتی است. شما دقیقا باید بدانید که هر کدام به چه معناست و شامل چه چیزهایی می‌شود تا بتوانید بهترین را برای فضایی که دراختیار دارید، انتخاب کنید.

نوسازی

نوسازی یک خانه در واقع شامل ارتقای یک سازه به وضعیت بهبود یافته است. این روند به معنای جایگزینی و ارتقای اجزای فعلی به منطور مطابقت با استانداردهای مورد نیاز و البته بدون تغییر در طراحی اصلی می‌باشد. معمولاً پروژه‌های نوسازی به منظور افزایش ارزش مالی ساختمان‌های در حال فروش انجام می‌شوند و اغلب در مدت کوتاه‌تر و با بودجه کمتری در مقایسه با سایر پروژه‌ها صورت می‌گیرند. روند نوسازی معمولا تأثیر زیادی بر روی چیدمان و ساختار ساختمان ندارد.

قبل از هر پروژه نوسازی، قدمت، وضعیت و ساختار یک ساختمان در نظر گرفته می‌شود و نیاز است که یک فرد متخصص آن را بررسی کند. فرآیند نوسازی شامل موارد زیر می‌باشد:

طراحی و برنامه‌ریزی

در این مرحله مناطقی از ساختمان که نیاز به نوسازی دارند مشخص می‌شوند و با توجه به آن‌ها، طرح نوسازی توسط طراح ارائه می‌شود.

بهبود زیبایی

تزئینات داخلی باعث بهبود کیفیت و ظاهر فضای داخلی خانه می‌شود که شامل مواردی مانند رنگ آمیزی دیوارها، لاک زدن سطوح چوبی، پوشش کف، کاشی‌کاری و … می‌باشد.

جایگزینی

برای تجهیزات یا لوازl خانگی که قابل بازیابی نیستند، همیشه توصیه می‌شود که آن‌ها را تعویض کنید. این امر به ویژه در مورد سیستم‌های الکتریکی صدق می‌کند.

تعمیرات

جالب است که بدانید تعمیرات می‌تواند بخشی از روند یک پروژه نوسازی می‌باشد! شما با انتخاب یک طرح نوسازی به منظور ارتقای خانه، در واقع بخش تعمیرات را نیز پوشش داده‌اید. این بخش شامل تعمیر سازه‌هایی می‌باشد که ممکن است آسیب دیده و شکسته باشند یا اینکه عملکرد مناسبی ارائه ندهند. بوسیله تعمیرات، ساختمان به حالت نو و اولیه خود بازمی‌گردد. به عنوان مثال، بخشی از تعمیرات ممکن است شامل تعمیر سیستم نوردهی ساختمان و وسایل لوله کشی، ترمیم ترک‌های دیوار و یا ارتقا و ترمیم سقف‌های قدیمی باشد. مفهوم تعمیرات یک خانه همچنین به عنوان یکسری فعالیت‌های ساختمانی در جهت بازگرداندن عملکرد و کارایی ساختمان یا خانه به یک حالت بهینه تعریف می‌شود. در روند تعمیرات یک خانه، متخصصین، سیستم‌های برق، خطوط لوله‌کشی و سایر المان‌ها را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که تمامی تجهیزات به درستی کار می‌کنند. تعمیرات همچنین ممکن است شامل اصلاحات سازه‌ای مانند پر کردن ترک‌های روی دیوار، رفع نشتی روی سقف و … باشد.

تعمیرات خانه

بازسازی

گاهی دو مفهوم بازسازی و نوسازی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. اغلب به اصطلاح روند رایج از نوسازی منزل تحت لفظ بازسازی عنوان می‌شود. به هرحال از لحاظ تکنیکی، مرمت یا بازسازی یک ساختمان شامل بازگرداندن ساختمان به حالت قبلی است. روند بازسازی در واقع در خصوص خانه‌ها و ساختمان‌های بسیار قدیمی و یا تاریخی صورت می‌گیرد و در راستای حفظ میراث و فرهنگ غنی این نوع از ساختمان‌ها ارزش بسیاری دارد. در این روند المان‌های ساختمان به منظور مطابقت با ظاهر و عملکرد آن بازسازی می‌شوند. هدف از بازسازی یک ساختمان دستیابی به بالاترین سطح اصالت و برگرداندن کیفیت آن ساختمان می‌باشد. در خصوص ساختمان‌های تاریخی اگر نیاز به نصب ابزارها و سیستم‌های جدید مانند سیستم برق AC، و یا اعلام حریق وجود داشته باشد، نصب آنها به صورت مخفی انجام خواهد شد تا در ظاهر اصلی ساختمان خللی وارد نکنند. معیارهای ارزیابی‌ بازسازی یک ساختمان عبارتند از:

  • اثرات مثبت بازسازی بر میراث بنا
  • تاثیرات مثبت پروژه درقیاس با فرم قبلی ساختمان
  • پیامدهای بازسازی و الزامات نگهداری
  • شروع پروژه بازسازی یک ساختمان اغلب نیاز به کسب مجوزهای مختلفی دارد، به خصوص اگر آن ساختمان از ارزش تاریخی ویژه‌ای برخوردار باشد.

در ادامه به طور تقریبی نحوه معمول بازسازی جنبه‌های مختلف خانه‌های قدیمی ذکر شده است:

کفپوش

اولین قدمی که در راستای بازسازی یک خانه قدیمی برداشته می‌شود، بازرسی کف خانه به منظور تعیین سطح آسیب است. این کار در وهله اول با تمیز کردن قطعات در جهت آشکارسازی مناسب سازه‌های آسیب دیده انجام خواهد شد. بعد از آن یک متخصص، قطعات آسیب دیده را ترمیم و بازسازی می‌کند یا درصورت نیاز آن‌ها را با یکسری عناصر جدید جایگزین می‌کند.

بازسازی کفپوش

درب و پنجره

در قدم بعدی، پنجره‌ها و درب‌ها بررسی می‌شوند و با توجه به کارایی‌شان، دستگیره‌ها، لولاها، قفل‌ها و سایر قسمت‌های آسیب دیده یا شکسته ترمیم خواهند شد. در برخی از موارد، شدت آسیب به اندازه‌ای زیاد است که کل درب و پنجره با ماکت‌های نزدیک به متریال و فرم اصلی جایگزین می‌گردند.

تجهیزات

ترمیم و بازسازی ممکن است شامل تعویض سیستم‌های آسب دیده نوردهی و تجهیزات لوله کشی نیز باشد. کارشناسان متخصص، کل سیستم برق و لوله کشی را به منظور شناسایی آسیب‌های احتمالی شناسایی می‌کنند و تا حد امکان در راستای ترمیم و بازسازی این قطعات بدون تخریب میراث ساختمان تلاش خواهند کرد.

از میان تمام موارد ذکر شده، انتخاب بهترین گزینه برای شما وابسته به هدف، بودجه و زمانی که در اختیار دارید می‌باشد. به عنوان مثال با انتخاب یک پروژه بازسازی نیاز به ساخت و سازهای پیچیده، لوله‌کشی، کارهای برقی و گاهی اوقات کسب مجوز دارید. از این رو، در قیاس با یک پروژه نوسازی به بودجه بیشتری احتیاج خواهید داشت. همچنین اگر هدف شما صرفا ایجاد اصلاحات و تغییراتی در فضای داخلی خانه می‌باشد و به تغییرات ساختاری نیازی ندارید، قطعا انتخاب یک پروژه نوسازی بیشتر به کارتان می‌آید. در نتیجه این شمایید که با بررسی تمام این مفاهیم و همچنین شناخت اهداف و انتظاراتتان، بهترین گزینه را انتخاب خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه