هارمونی رنگ در معماری مدرن

امروزه چگونگی طراحی دکوراسیون داخلی برروی سلامت روحی و روانی افراد تاثیر بسزایی گذاشته و نقش مهمی در ایجاد تنوع در محیط منزل دارد.

با استفاده از طراحی دکوراسیون می‌توان محیط منزل، محل کار و … به اشکال گوناگون درآورد.
خط، رنگ، بافت و الگو، نور، مقیاس و نسبت از عناوین اساسی برای طراحی دکوراسیون هستند که براساس سه قاعده اصلی تعادل، ریتم و تأکید استفاده می‌شوند.

بنابراین، ترکیب‌شدن و قرارگرفتن تفاوت‌ها در  طراحی دکوراسیون، محیطی زیبا و جذاب را ایجاد می‌کند.
آنچه باعث ایجاد این زیبایی و تنوع در چیدمان محیط می‌شود، عنصر هارمونی یا هماهنگی است.
برای پدیدآوردن یک هارمونی رنگ جذاب و چشم‌نواز باید راجع‌به عواملی مانند شناختن رنگ‌های اصلی، ترکیب رنگ‌ها، حس زیبایی‌شناسی و … آگاهی داشته باشیم.
در این مقاله، درمورد لزوم ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی خواهیم گفت و توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

هارمونی به چه معناست؟

هارمونی را می‌شود با تعابیری مثل هماهنگی، همسان‌بودن، همسازی و یا مرتبط‌بودن دو چیز به یکدیگر شرح داد. همسان‌بودن در این حیطه به‌معنای شباهت کامل دوچیز نبوده بلکه ایجاد نوعی از هماهنگی بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی است که یک رابطه‌ی دیداری ـ منطقی برای بیننده ایجاد کرده و توجه او را جلب می‌کند.

برای ایجاد این هماهنگی معمولاً از عواملی مانند خط، رنگ، بافت، الگو، نور و مقیاس بهره برده‌می‌شود.
بنابراین، ایجاد یک ترکیب، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای خلق هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی است.

درصورتی‌که هارمونی رنگ به‌درستی ایجاد شود، بین تمام اجزای مختلف دکوراسیون داخلی همسانی و هماهنگی جذابی را ایجاد خواهد کرد.

چگونه در طراحی دکوراسیون داخلی هارمونی ایجاد کنیم؟

هارمونی، درحقیقت احساسی است که به محیط پیرامون‌مان می‌دهیم و درنهایت همان احساس را دریافت خواهیم کرد؛ به‌همین‌دلیل، نقش همسانی رنگ‌ها در خلق و القای حس‌های مختلف مانند آرامش، هیجان، غم، شادی و … دارای اهمیت بسیار زیادی است.

بازی با خطوط و ایجاد زاویه، یک روش جذاب برای ایجاد هارمونی است. خط‌ها به شیوه‌های متنوع و مختلفی طراحی می‌شوند و چشم بینندگان را با خود همراه کرده و هدایت می‌کند.
این خطوط وابسته به‌این‌که موازی یا متقاطع طراحی بشوند، جلوه‌ متفاوتی خواهند داشت.

اگر موازی باشند، بر روی یک دیوار امتداد پیدا کرده و می‌توانند بین دیوارهای مختلف رابطه ایجاد کنند.
اگر هم به‌صورت متقاطع ترسیم شوند، باتوجه‌ به میزان ضخامت‌‌شان، نگاه بینندگان را به خود جذب خواهند کرد. ضخامت زیاد و کم و تعداد بیش یا کم خط‌ها از عوامل ایجاد هارمونی است.

اشکال هندسی نیز از مواردی هستند که در ایجاد هارمونی کمک می‌کنند. به‌کارگیری اشکال کروی که زاویه خمیده دارند، برای بیننده حس آرامش را القا می‌کنند. اما اگر زاویه‌ها به‌صورت تیز ترسیم شده باشند، حس خشونت را برمی‌انگیزند.

از اشکال هندسی می‌توان به‌ دوصورت طرح و نقاشی بر روی دیوار یا به‌عنوان وسایل فیزیکی موجود در محیط بهره برد. برای مثال استفاده از تابلوهای دیواری گرد، مجسمه‌های دایره‌مانند، لوستر و لامپ‌های کروی‌شکل و فرش و میزهایی در شکل دایره، هارمونی دایره را پدید می‌آورد. نگ با استفاده از رنگ‌ها، می‌توان در محیط هماهنگی ایجاد کرد. در ادامه، راه‌های ایجاد همسانی و هماهنگی به‌کمک رنگ‌ها را توضیح خواهیم داد.

چگونگی ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی به‌کمک رنگ‌ها

رنگ‌، وسیله‌ای شگفت‌انگیز برای بخشیدن زیبایی به دکوراسیون و ایجاد ارتباط و هماهنگی میان جزییات آن است.

اگر رنگ مبل‌ها، سقف‌ها، موکت‌ها، سرامیک‌ها و درها و دیوارها درست و اصولی انتخاب بشوند، یک هارمونی رنگ زیبا و بی‌نظیر خلق خواهد شد‌.

همچنین نوع رنگ‌بندی اشیاء و وسایلی که در یک بخش قرار دارند در ایجاد یک هارمونی منسجم موثر است. برخی از طراحان دکوراسیون داخلی، برای ایجاد طرح مدنظرشان فقط یک رنگ را به‌کار می‌برند اما عده‌ای از طراحان از سه یا چهار رنگی که بهم نزدیک‌اند، استفاده می‌کنند. رنگ‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب نمی‌شوند؛ بلکه براساس نقش و اثری که بر روی محیط و ذهن بینندگان می‌گذارند و همچنین اثرات روانشناسی آن‌ها گزینش و تعیین می‌شوند.

با استفاده از سه رنگ اصلی قرمز، آبی، زرد و ترکیب‌کردن آن‌ها رنگ‌های فرعی نارنجی، بنفش و سبز ساخته می‌شود.

برای طراحی رنگ‌های دکوراسیون داخلی، ابتدا باید رنگ پایه را انتخاب کنید؛ رنگ پایه، رنگ کلی فضای مدنظر شما تشکیل می‌دهد. پس از تعیین‌کردن رنگ پایه، باید دو الی سه حالت متفاوت از آن‌رنگ را نیز انتخاب کنید.

این حالت‌ها می‌توانند پرده‌ای روشن‌تر یا تیره‌تر از رنگ پایه باشند. توجه‌نمودن به دمای رنگ انتخابی، نکته‌ای است که در ایجاد جذابیت هارمونی رنگ، بسیار مفید خواهد بود. رنگ‌هایی مانند زرد، نارنجی، قرمز، رنگ گرم شناخته شده‌اند؛ زیرا این رنگ‌ها دارای گرما و انرژی‌بخش هستند و به فضا هیجان و شور می‌دهند. اما بنفش، آبی، سبز را رنگ‌ سرد دانسته و برای بخشیدن حس آرامش و سکوت به‌کار برده‌می‌شوند.

برای ایجاد یک هارمونی درست و چشم‌نواز، به‌کارگیری درست و مناسب رنگ پایه‌ و سایه‌های روشن و تیره آن، اهمیت فراوانی دارد‌. این نوع از همسانی و هماهنگی، از رایج‌ترین راه‌های ایجاد هارمونی رنگ است که برای طراحی بیشتر دکوراسیون‌ها به‌کار می‌رود.

بهتر است بدانید به‌کاربردن همزمان رنگ‌های گرم و سرد درست نیست و پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا احساسات ناهمسان و ضدونقیضی را ایجاد کرده و چشم و ذهن بیننده را آشفته می‌کند.

کاربرد رنگ‌ها در طراحی

  • استفاده از تک‌رنگ: در این نوع طراحی، یک رنگ پایه را به حالت‌های تیره و روشن همان‌رنگ، برای چیدمان به‌کار می‌برند.
  • به‌کارگیری روش کنتراست برای ایجاد هارمونی رنگ‌: برای ایجاد کنتراست، از دو رنگ متضاد مانند قهوه‌ای و زیتونی، آبی و نارنجی یا بنفش و خاکستری استفاده می‌شود.
  • هماهنگی رنگ‌های مشابه: برای اجرای این روش، از رنگ‌هایی مثل زرد و نارنجی، زیتونی و سبز ملایم و … که زمینه مشابهی دارند، کمک می‌گیرند.
  • مکمل رنگ آبی و گرم در طراحی دکوراسیون: هارمونی رنگ آبی در طراحی پرکاربرد است. برای نمونه استفاده از رنگ آبی کلاسیک برای مبلمان و رنگ‌های کرم، ارغوانی، گندمی و استخوانی برای کاغذ دیواری و فرش‌ها، بسیار شیک و جذاب خواهد بود.
  • رنگ کرم: به‌دلیل خنثی‌بودن می‌تواند با رنگ‌های مختلف به‌ویژه گرم، ست و هماهنگ شود‌. صورتی، زرشکی، قهوه‌ای و بنفش مکمل‌هایی گیرا و جذب‌کننده برای رنگ کرم هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله، راجع‌به نقش و تاثیری که رنگ محیط و وسایل پیرامون‌مان بر روی ذهن و روان ما می‌گذارند، مواردی را بیان کردیم.

با شناخت و به‌کارگیری درست هارمونی رنگ‌های زیبایی که وجود دارند، می‌توانیم محیط منزل، کار و شهر را جذاب کرده و از تماشای آن لذت ببریم. ممنون که با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات صدر سازه